Hoe werkt een benzinepomp bij een injectie scooter?
De nieuwere generatie euro4 en euro5 scooters vanaf 2018 zijn vaak voorzien van een injectie motor. In deze scooters zit vaak een brandstofpomp welke de benzine naar de injector pompt. Door het gebruik van een brandstofdrukregelaar wordt de druk op de injectoren op peil gehouden waardoor je altijd de juiste hoeveelheid benzine krijgt. En er een betere verbranding plaats vind. De brandstof wordt op een druk van 2,5 bar in de cilinder gespoten, hoger als de gecomprimeerde lucht. Wanneer je het contact aan zet hoor je even de benzinepomp aan gaan, om alles op druk te brengen.
Geluid van het geluid uit de brandstoftank
Vrijwel elke benzinepomp maakt een rustig brommend geluid tijdens de normale werking. Wanneer er uit de brandstoftank een janked of huilend geluid komt wanneer de scooter in bedrijf is, is dit het eerste symptoom dat er een probleem is met de benzinepomp.
Moeilijk om te starten
Een benzinepomp is constant in bedrijf wanneer het contact aan staat, deze hoor je pompen wanneer je de scooter wilt starten. Omdat de brandstofpomp continue in bedrijf is gaat uiteindelijk verslijten en verzwakken. De zwakke pomp kan nog steeds brandstof pompen, maar de druk vanuit de benzinepomp is niet hoog genoeg hierdoor kan de scooter moeilijkheden ondervinden.
De scooter wil niet starten
Wanneer je het contact aan zet hoor je de motor van de pomp draaien, echter komt er geen benzine in het injectie systeem. De benzinepomp bevind zich of komt in een niet-startconditie, hij kan niet voldoende brandstof leveren om de scooter te starten of valt volledig uit.